همه چیز درباره تنگ کردن واژن - هاى مديسين | آکادمی آموزش پزشکی

همه چیز درباره تنگ کردن واژن

تنگ کردن واژن

داشتن واژن شل و گشاد امکان پذیر نیست زیرا واژن ها خاصیت کشسانی دارند و الاستیک هستند. امکان اینکه واژن شما بنا به دلایلی مانند افزایش سن یا زایمان کمی گشاد شود ممکن است، اما لزوما “شل شدن واژن” به معنای گشادی آن نخواهد بود. وقتی صحبت از واژن می شود، افسانه ها و باورهای غلط زیادی در ذهن شما شکل می گیرد. به عنوان مثال برخی از افراد معتقدند که واژن می تواند خاصیت ارتجاعی و کشسانی خود را از دست داده و برای همیشه گشاد شود. در واقع این باور خیلی درست نیست.

واژن شما الاستیک است. این بدان معناست که واژن می تواند به قدری باز شود که یک نوزاد از آن بیرون بیاید. این فرآیند باعث گشادی واژن برای مدت زمان کوتاهی می شود و واژن شما خیلی سریع به شکل قبلی خود باز می گردد. ممکن است با افزایش سن یا بچه دار شدن، واژن شما کمی گشاد شود، اما به طور کلی، ماهیچه های شما منبسط و جمع خواهند شد. برای دانستن اینکه این افسانه ها و باور ها از کجا آمده اند یا تنگی واژن می تواند نشانه بیماری باشد، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

باور غلط “واژن گشاد”

اول از همه چیزی به نام واژن “گشاد” وجود ندارد. واژن شما ممکن است در طول زمان به دلیل سن و زایمان تغییر شکل دهد، اما نمی تواند خاصیت کشسانی خود را برای همیشه از دست بدهد. باور اشتباه “واژن گشاد” در طول تاریخ به عنوان راهی برای شرمساری زنان در مورد زندگی جنسی خود، استفاده شده است. استفاده از عبارت واژن گشاد برای توصیف فردی که رابطه جنسی زیادی با شریک زندگی خود دارد، نیز اشتباه است. اما حقیقت این است که اصلا مهم نیست که با چه کسی یا هر چند وقت یکبار رابطه جنسی دارید. دخول هرگز باعث از بین رفتن همیشگی خاصیت کشسانی واژن شما نمی شود.

معنی عبارت “واژن تنگ”

مهم است که بدانید واژن “تنگ” ممکن است نشانه یک بیماری مهم و نگران کننده باشد، به خصوص اگر در حین دخول احساس ناراحتی و درد داشته باشید. در رابطه جنسی زمانی که زن تحریک می شود، خود به خود و به طور طبیعی ماهیچه های واژن شل می شوند. این شل شدن واژن نشان دهنده آمادگی جسمی زن برای دخول است. اگر قبل از دخول زن تحریک نشود، ماهیچه ها شل نمی شوند و دخول دردناکی برای زن اتفاق می افتد.

عضلات سفت واژن می توانند یک رابطه جنسی را دردناک یا غیرممکن کند. تنگی شدید واژن نیز می تواند نشانه واژینیسموس (vaginismus) باشد. این یک اختلال فیزیکی قابل درمان است. واژینیسموس دردی است که قبل یا در حین دخول رخ می دهد. دردی مانند استفاده از تامپون یا قرار دادن اسپکولوم در هنگام معاینه.

اگر از تنگی واژن خود رنج می برید، برای درمان آن به پیش متخصص بروید. متخصص علائم شما مورد بررسی قرار می دهد و می تواند واژینیسموس را تشخیص دهد. پزشک ممکن است تمیرنات ورزشی برای بهبودتان بدهد و یا استفاده از بوتاکس را به شما پیشنهاد کند. تزریق بوتاکس به شل شدن عضلات واژن شما کمک می کند.

مقالات دیگر: لابیاپلاستی

واژن با گذشت زمان تغییر می کند

تنها دو عامل وجود دارد که می تواند بر خاصیت ارتجاعی و کشسانی واژن شما تأثیر بگذارد: افزایش سن و زایمان. رابطه جنسی مکرر یا عدم داشتن رابطه جنسی هرگز باعث نمی شود واژن شما کشش خود را از دست بدهد. زایمان و افزایش سن قطعا می تواند باعث گشاد شدن جزئی و طبیعی واژن شما شود. زنانی که بیش از یک بار زایمان طبیعی داشته اند، بیشتر در معرض ضعف عضلات واژن هستند. با این حال، افزایش سن نیز می تواند کمی بر روی کشش عضلات واژن شما تاثیر بگذارد، حتی اگر زایمان طبیعی انجام نداده باشید.

افزایش سن


قطعا ممکن است از دهه 40 زندگیتان شروع به مشاهده تغییر در خاصیت ارتجاعی واژن خود کنید. و دلیل اصلی آن این است که با ورود به مرحله قبل از یائسگی، سطح استروژن شما شروع به کاهش کرده است. از دست دادن استروژن به این معنی است که بافت واژن شما نازک تر، خشک تر، کمتر اسیدی و کششی یا انعطاف پذیر است. زمانی که کاملا یائسه شوید، ممکن است این تغییرات بیشتر قابل توجه شما باشند.

زایمان


این که بعد زایمان طبیعی واژن شما تغییر کند، کاملا امری طبیعی است. از این گذشته، ماهیچه های واژن شما کشیده و باز می شوند تا به کودک شما اجازه دهند از رحم خارج شده و از ورودی واژن شما بیرون بیاید.پس از تولد نوزاد، ممکن است متوجه شوید که واژن شما کمی گشاد تر از شکل معمول خود است. این کاملا طبیعی است واژن شما باید چند روز پس از زایمان شروع به ریکاوری و بهبود کند، اگرچه ممکن است به طور کامل به شکل اولیه خود برنگردد.

اگر چندین بار زایمان کرده اید، عضلات واژن شما به احتمال زیاد خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده اند. اگر از این موضوع ناراحت هستید، تمریناتی برای تقویت عضلات واژن قبل، در طول و بعد از بارداری وجود دارد که کمک به بهبود شما می کنند.

چگونه عضلات واژن خود را تقویت کنیم؟

تمرینات لگنی یک راه عالی برای تقویت عضلات لگن است تا خاصیت کشسانی خود را حفظ کنند. این ماهیچه‌ها بخش خیلی مهمی در بدن شما هستند آن ها تنها بر واژن تاثیر نمی گذارند بلکه بر روی موارد زیر نیز متاثر هستند:  

  • مثانه
  • راست روده
  • روده کوچک
  • رحم

هنگامی که عضلات لگن و واژن شما به دلیل افزایش سن یا زایمان ضعیف می شوند، ممکن است:

  • توانایی نگه داشتن باد شکم و ادرار خود را از دست بدهید
  • همیشه احساس کنید که ادرار دارید
  • در ناحیه لگن خود همیشه احساس درد کنید
  • احساس درد در حین رابطه جنسی خود داشته باشید

تمرینات لگن می تواند به درمان نشت ادرار کمک کند، اما برای زنانی که توانایی نگه داشتن ادرار خود را کاملا از دست داده اند، تاثیری نداردا. پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه درمانی مناسب که متناسب با نیازهای شما باشد ایجاد کنید تا کاملا بهبود بیابید.

راه های ایمن برای تنگ کردن واژن

2 راه اصلی برای تنگ کردن واژن بدون به خطر انداختن سلامت واژن وجود دارد. توجه داشته باشید که هر راه حل تضمین 100 درصد برای درمان ندارد و قبل از انجام هر کاری باید با پزشک خود صحبت کنید و مشاوره بگیرید.

راه حل تهاجمی

عمل جراحي


واژینوپلاستی (Vaginoplasty)

در طی جراحی واژینوپلاستی، جراح یک تکه پوست اضافی هم در داخل و هم از دهانه واژن برمی دارد. سپس بافت های واژن را به هم بخیه می زنند. بهبودی محل جراحی ممکن است مدت زیادی طول بکشد، بنابراین مهم است که به دقت بررسی کنید که آیا اکنون زمان مناسبی برای انجام جراحی واژینوپلاستی است یا خیر. زیرا شما باید حداقل به مدت 6 هفته از فعالیت های خود، خودداری کنید و فقط استراحت کنید. جراحی واژینوپلاستی فقط برای زنانی مناسب است که قصد بچه دار شدن ندارند.

راه حل غیر تهاجمی و بدون خون ریزی

لیزر


بر اساس آخرین تحقیقات، در حال حاضر موثرترین درمان غیرتهاجمی برای شل شدگی واژن، تنگ کردن آن به کمک لیزر است. لازم به ذکر است که کسانی که به کمک لیزر واژن خود را تنگ می کنند، در آینده می توانند صاحب فرزند شوند. یکی از نمونه‌های لیزر درمانی برای گشادی واژن، IntimaLase است که بسیار مؤثر بوده است. تقریباً 95٪ از زنان بعد از درمان گشادی واژن خود با IntimaLase رابطه جنسی بهتری داشتند و 57٪ ارگاسم بهتری را تجربه کردند.

فرآیند Intimalase با قرار دادن اسپکولوم لیزر در کانال واژن انجام می شود. سپس لیزر از طریق اسپکولوم وارد می شود و انرژی گرمایی را ساطع می کند و به لایه بیرونی بافت واژن به لایه های عمیق تر نفوذ می کند. انرژی گرمایی یک پاسخ درمانی برای تنگی واژن را تحریک می کند و باعث می شود این بافت واژن کلاژن بیشتری تولید کند. کلاژن جدید پوست را سفت می کند و توانایی طبیعی واژن شما را برای تنگ شدن، بیشتر می کند.

ممکن است در حین فرآیند گرما در درون خود احساس کنید، اما نباید دردی داشته باشید. احتمالا برای درمان کامل نیاز باشد که دو یا سه بار این کار را انجام دهید. بیماران باید به مدت 2 هفته یا بیشتر پس از لیزر درمانی از رابطه جنسی خودداری کنند تا بهبودی کامل را بدست بیاورند.

تنگ کردن واژن

تمرینات ورزشی

تمرینات ورزشی کگل

ابتدا باید ماهیچه های لگن خود را شناسایی کنید. برای انجام این کار، زمانی که در حال ادرار کردن هستید، اواسط آن، فرآیند را متوقف کنید. اگر موفق شوید، ماهیچه های مناسب را کشف کرده اید. آن ها همان ماهیچه هایی هستند که شما برای متوقف کردن ادرار آن ها را سفت کردید.

پس از انجام این کار، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. حرکاتی را برای تمرینات خود انتخاب کنید. اکثر افراد ترجیح می دهند برای انجام حرکات کگل به پشت دراز بکشند.
  2. عضلات لگن خود را سفت کنید. انقباض ماهیچه ها را برای 5 ثانیه نگه دارید، 5 ثانیه دیگر ماهیچه هایتان را شل کنید و استراحت کنید.
  3. این حرکت را حداقل 5 بار پشت سر هم تکرار کنید.

به مرور انجام این حرکت را به 10 ثانیه افزایش دهید. سعی کنید در طول انجام حرکت کگل ران، شکم یا باسن خود را سفت نکنید و فقط روی عضلات لگن خود تمرکز کنید.

تمرینات Pelvic title


تقویت عضلات واژن با استفاده از تمرین Pelvic title:

  1. با شانه ها و کتف خود به دیوار بچسبید. عضلات پایتان را سفت نکنید.
  2. عضلات شکم خود را سفت کنید به سمت ستون فقرات خود بکشید. وقتی این کار را انجام می دهید، کمرتان باید به دیوار بچسبد.
  3. عضلات شکم خود را به مدت 4 ثانیه سفت کنید و سپس رها کنید.
  4. چند بار در روز این حرکت را تکرار کنید.

مخروط های واژن


همچنین می توانید با استفاده از مخروط واژن، عضلات کف لگن خود را تقویت کنید. مخروط واژن یک جسم وزن دار به اندازه تامپون است که آن را در واژن خود قرار می دهید و نگه می دارید.

برای انجام آن:

  1. سبک ترین مخروط را وارد واژن خود کنید.
  2. عضلات خود را منقبض کنید. آن را حدود 15 دقیقه، دو بار در روز در واژن خود نگه دارید.
  3. وزن مخروطی را که استفاده می کنید روز به روز افزایش دهید زیرا کارباعث می شود ماهیچه های شما در نگه داشتن مخروط قوی تر شوند.

مخروط های واژن ممکن است بهترین گزینه برای درمان بی اختیاری در نگه داشتن ادرار پس از زایمان باشند.

تحریک الکتریکی عصبی عضلات (NMES)


در فرآیند NMES (Neuromuscular electrical stimulation) با ارسال یک جریان الکتریکی در کف لگن با استفاده از یک پروب به تقویت عضلات واژن شما کمک می کند. تحریک الکتریکی باعث انقباض و شل شدن عضلات کف لگن خواهد شد.

کلام آخر

یادتان باشد افزایش سن و زایمان دلایلی هستند که باعث می شوند عضلات واژن شما شل شده و مقداری از خاصیت کشسانی طبیعی خود را از دست بدهد. اما عضلات واژن شما هرگز خاصیت الاستیکی خود را به طور کامل از دست نمی دهند. با مرور زمان و انجام حرکات ورزشی، واژن شما به حالت معمول خود برمی گردد. اگر در مورد تغییرات واژن خود نگران هستید بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا در درمان آن به شما کمک کند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
سونوگرافی

سونوگرافی و کاربرد ها آن

هدف از سونوگرافی سونوگرافی در واقع یک تصویر زنده از آنچه که در داخل بدن در حال رخ دادن است…

بیشتر بخوانید
فشار خون بارداری

فشار خون در بارداری

زنان بارداری که قبل از بارداری فشار خون بالا دارند اگر از فشار خون بالا رنج می برید و قصد…

بیشتر بخوانید
لابیاپلاستی

درباره لابیاپلاستی چه میدانید؟

در لابیاپلاستی چه اقداماتی انجام می شود؟ در طول جراحی لابیاپلاستی با توجه به علت انجام آن جراح شما اقدامات…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *